- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Obě antické civilizace vykvetly a zanikly spolu se svým téměř identickým náboženstvím.
Věrouka starých Řeků i Římanů byla – oproti fádní Bibli – nesmírně pestrá a půvabná:Bohyně Gaia stvořila Zemi, nebi vládl Uranos. Seia chránila semínka zasetá do země, Segetia z nich vyklíčené stonky a klasy, Tutelina pečovala o bezpečnost sklizených zrn. Nad manželstvím bděla Hera, Alkestis udržovala manželskou lásku a Elethyia chránila ženy při porodu. Zeus dohlížel na athénské rody i na městská centra společenského života (tržiště, společenská shromáždění, apod.), rovněž střežil dodržování přísahy, trestal bezbožnost a překročení míry. Dodržování daného slova jistil Fides, Eunomia dohlížela na kázeň, Dike na spravedlnost a Eirene zajišťovala mír. Erynie trestaly prohřešky, Nemesis se mstila urozeným za pýchu, bohatým za nadutost a zločincům za násilí. Bůh smrti Thanatos, poslal duše zemřelých občanů do podzemní říše mrtvých. Ctnostné duše si zaslouženě vychutnávaly blaha v Elysiu a po čase se znovu převtělily v nějakého smrtelníka. Duše padouchů buď věčně trpěly v Tartaru, nebo se zde očistily a po čase putovaly do Elysia, atd.
Tato věrouka byla úžasně státotvorná a poskytovala starověkému člověku pevnou existenciální oporu v jeho konfliktu s neznámou přírodou i nevyzpytatelnou společností.
Zajímavým způsobem (nejspíše identickým se vznikem Desatera), byl za krále Numy Pompillia přijat systém bohoslužeb římských. Historik Livius o tom ve svých Dějinách (díl I) píše: “Numa… předstírá, že má noční schůzky s bohyní Egerií; tvrdí, že podle jejího pokynu zavádí posvátné obřady tak, aby byly bohům nejmilejší, a že ustavuje každému z bohů vlastní kněze." (Livius, "Dějiny", díl I).
Tento státotvorný "ateistický" akt spojený s věroukou v Římě vygeneroval i specifický (a antiliberální) ětos zvaný pietas: nejvyšší občanskou ctností byla péče o obec, až poté starost o rodinu a příbuzné a nakonec o vlastní blaho.
Původní vysoká úroveň antických demokracií i neuvěřitelně vysoká mravní i sociální vyspělost antického občana tedy neplynula, snad až na výjimky, z jeho sociální zralosti, ale z religiozity! Jakmile se vytratila posvátná úcta a hrůza ze (smyšlených) bohů, vznikla zcela chorobná konzumní společnost a zhroutila se nenávratně rodina i stát.
Dějinné peripetie jsou dobře známé
Rozpad tradiční řecké rodiny sondoval již Euripides a století po popravě jeho vrstevníka, kacíře Sokrata, údajně kazícího mládež náboženskou svobodomyslností, odmítajícího tradiční bohy a zavádějícího božstva nová, byli aténští bozi nadobro svrženi. Satirik Menandros už bez obav ze světských i božích trestů píše, že řeckými bohy se staly zlato a stříbro, za které lze pořídit všechno: přátele, soudce, svědky. Situaci nezachránilo .ani zbožštění vládnoucí hierarchie, zavedené Alexandrem Velikým. Vysoce majetná vrstva lichvářů a oligarchů, byl-li jí zaručen majetek, ochotně strpěla vládu i úhlavních barbarských nepřátel - Makedonců či Římanů.
V Římě se zvláštní signál blížícího kolapsu objevil již v roce 186 př. n. l.: Toho léta probíhaly v Římě každoroční oslavy boha Bakcha - a jakoby po vzoru orgiastického kultu staré kanaanejské bohyně Astarte, v jejíchž svatyních se provádělo sakrální smilstvo - se mravy i nejváženějších římských občanek odvázaly tak, že následoval proces se 7000 účastníky bakchanálií z nichž několik, včetně 4 kněží bylo odsouzeno k smrti.
Asi sto let poté reaguje na již zcela zmatenou dobu kupř. Lucretius a odsuzuje mravní úpadek římské šlechty, Satirik Catullus tepá rozvodovost a promiskuitu, císař Octavianus se pokouší podporovat rodinu, vzkřísit staré náboženství a mravy, leč marně. Étos vyprchal, Řím se ocitl u konce svých mravních sil a po pár stoletích peripetií slavili na jeho troskách vítězství opět barbaři.
Pokud při dnešní explozi sekulárního života a faktického zanikání křesťanské víry křesťané zdvíhají varovně prst a hrozí zánikem Západu, mají samozřejmě pravdu. Ale křesťanství není v tomto smyslu exkluzivní: stejný úpadkový mechanismus probíhal i u prakticky všech zanikajících kultur.
Zajímavé je i porovnání doby trvání náboženských kultur s érou ateistické kultury sovětské, která jako první vstoupila do vesmíru, která o sobě vyhlašovala, že spočívá na vědeckých základech, že je nejspravedlivější atp. Sovětská civilizace měla život skutečně jepičí!
Každá civilizace evidentně stojí a padá s náboženstvím (ideologií), na kterém vykvetla. Tento úděl neodvratně čeká i křesťanství a Západ. Otázka, kterou si musí položit každý, kdo se považuje za intelektuála, zní: Co s tím?.
Další články autora |
T. Novákové, Bystré, okres Svitavy
3 333 000 Kč