Mistře Huse a Freude, vždycky na vás dojde!

24. 07. 2007 18:36:28
Biologie chápe monogamii a s ní spojené rozdělení rolí, kdy otec zajišťuje živobytí a žena pečuje o děti - jako osvědčenou strategii pro přežití genů u živočichů, jejichž mláďata dlouho dozrávají. Psychiatr Cyril Höschl v tomto kontextu hodnotí přes století trvající emancipační proces (a rovněž vysokou rozvodovost) jako možnou „poruchu osvědčených strategií a ...určité nebezpečí,“ a uzavírá: „Je-li však někdo důsledně liberální, pak si řekne, že se vůbec nic neděje, že sice z hlediska křesťanské morálky je svět zkažený, ale že si s tím nějak poradí.“ (MF DNES, 7. července). Otázka ale zní, zda vnímáme všechny aspekty i dynamiku tohoto procesu, jehož jsme více či méně vědomými strůjci. Není to nakonec poprvé, kdy byl křesťanský svět z hlediska křesťanské morálky totálně zkažený. Následné připomenutí nejtragičtějšího kolapsu křesťanské civilizace má však pouze hodnotu mementa, varujícího, že kdo se nepoučí z vlastních dějin, je nucen si je prožít znovu! Jako útěcha může posloužit poznatek, že do stejné řeky se dvakrát vkročit nedá.

Kremací M. J. Husa (který liberální„podnikání“ kléru v odpustcích pranýřoval mj. slovy, „Kdyby sám ďábel přišel a zaplatil, vstoupil by na nebesa!“), se církev brutálně zbavila jednoho z VIP kritiků. Nicméně rakovina konzumního života dál proliferovala církevními institucemi a svého vrcholu dosáhla v renesanci. „Ateistické“ nemravy pozemských ambasadorů Boha včetně nezřízeného pití a sexu či rovnou zločiny - okořeněné pikantnostmi, kdy jeden z kněží prohrál ve vrhcábách chrámové relikvie a o jiném se zjistilo, že vůbec neumí číst a psát - rychle dezorientovaly a zdemoralizovaly i lid světský. Chudý stejně jako bohatý.

Renesance znamenala obrovské vzepětí lidského ducha, který objevoval nové kontinenty a bouřlivě rozvíjel vědy i umění. Nicméně popis života v renesanční Praze působí zcela depresívně. Město charakterizovaly nekonečné pitky, násilností a vraždy i za denního světla a řádily tu již i důmyslně organizované bandy městského podsvětí. Soudy nepřetržitě řešily případy loupeží, násilí a cizoložství. Na denním pořádku byly souboje urozených i neurozených soků. Praha byla městem kontrastů: bohatství a strašlivé bídy, obžerství a smrtí hladem, agresivity a lhostejností, sexuální anarchie a askeze.

Faktický zánik víry v křesťanský výklad světa, jehož kořeny byly každopádně racionální, nahradila (i mezi vzdělanci) víra v nejfantastičtější nápady: Ve vliv planet, hvězd i nejrůznějších čarodějných sil na lidský osud. Bujela magie, alchymie, pšenka kvetla prorokům, šarlatánům apod. Renesanční člověk sice dobře věděl, proč křesťanství opustil, ale poněvadž tuto víru nedokázal substituovat, platil za to daň v podobě splínu i nevyslovitelných pocitů úzkosti a prázdnoty a současně pesimistických názorů na život.

Téměř módní záležitostí se stala melancholie. J. Janáček v knize Pád Rudolfa II píše: „Melancholií trpěli čas od času téměř všichni - vážní duchové s vyhraněnými intelektuálními zájmy i prostopášníci a hýřilové, o nich se často předpokládalo, že tímto způsobem účtují se svým svědomím. Bylo možno ji nazvat nemocí doby, avšak s tou výhradou, že se neprojevovala vždy jako skutečná nemoc. V životě myslících lidí až příliš často vyplňovala prázdné místo, které ještě o několik let dříve bylo vyhrazeno citovým náboženským kontemplacím.“

Období svobodomyslné renesance pak zakončila tragédie, jejíž rozměry i hloubku dnes málokdo vnímá; stal se jí střet katolické Ligy a protestantské Unie, známý jako třicetiletá válka.

Počáteční náboženské pohnutky konfliktu rychle vyprchaly a generálové i vojáci pragmaticky přecházeli z vojsk Unie do armád Ligy a naopak dle toho, kde se momentálně vítězilo; a nebylo potřeba ani měnit vyznání. Armády otrlých válečníků, hovořících nejrůznějšími jazyky (tato „internacionalizace“ nakonec postihla i původně etnicky homogenní vojsko Švédů), táhly od města k městu, kde vraždily, rabovaly, znásilňovaly a ničily. Po nich tam vtrhly bandy lupičů, a dílo zkázy dokonali cikáni a tuláci. Řemesla přestala existovat, pole nikdo neobdělával a střední Evropu postihl strašlivý hlad a epidemie.

"Lidé se rvou o mrchy na mrchovištích, vraždí se o padlé koně, kradou viselce ze šibenic, páčí hroby - ne už aby kradli, ale aby se nasytili. A zařezávají děti a požírají jejich těla." (P. Eisner v úvodu ke Grimmelshausenově trilogii Vojna).

Střední Evropa byla nevídaně zdecimována: počet obyvatel Virtemberska poklesl z 313 000 na 48 000, ve Švábsku na desetinu, v Drážďanech na patnáctinu. Čechy měly na začátku třicetileté války 4 miliony obyvatel, na jejím konce sotva milion.

Naše současná civilizace je jak vidno bohatší o jednu draze zaplacenou zkušenost, emotivně zachycenou i patosem barokní kultury a doplněnou tvrdou rekatolizací. Otázkou je, zda se poučujeme.

Pokud si tedy dnešní důsledný liberál (viz prefix) řekne, že se přes obrovskou současnou rozvodovost vůbec nic neděje, že sice z hlediska křesťanské morálky je svět zkažený, ale že si s tím nějak poradí, pak by měl alespoň naznačit východisko. Jinak by termín důsledný liberál mohl být spíše synonymem pro nebezpečného chaota. (PS. Autor je ateista).

EPILOG

Takže závěrem asi přijde vhod poněkud černý liberální humor:

Čtyři liberálové hrají v 77. patře WTC již od půlnoci poker. Ráno si jeden z nich všiml, jak do vedlejšího dvojčete nabourá letadlo; nicméně hazardní partie je zajímavější.

Po čtvrthodině náhle vstane a vykřikne: „Pánové, jestli vás to náhodou zajímá, tak do severní věže narazil Boeing 767 a budova hoří! Teď vidím druhý Boeing a míří přímo na nás!“

Jeho spoluhráč upřeně kouká do karet a procedí: „Á, pánovi nepřišel list! Tak trapnej pokus o blufování tu teda ještě nebyl!“

Třetí liberál zírá na letoun a prohodí: „Zatím stále zůstává jistá naděje, že si to pilot rozmyslí a pak zda se vůbec trefí...“

Čtvrtý liberál, kterému se v kartách nejvíce daří, zaúpí: „Proboha, nekecejte už a hrajte!“

Autor: František Stočes | úterý 24.7.2007 18:36 | karma článku: 13.63 | přečteno: 1254x

Další články blogera

František Stočes

Máme vlastní identitu!

Zatímco u nás se říjen „slavil“ jako „Měsíc československé-sovětského přátelství“, v USA se říjen od roku 1964 slaví jako „Národní měsíc družstev“.

5.11.2023 v 14:28 | Karma článku: 7.69 | Přečteno: 185 | Diskuse

František Stočes

ČSSD versus Družstevní strana

Tragikomické dějiny ČSSD (založené 1878) dokazují, že jde o ideologicky zcela nevěrohodnou partaj. Zakladateli a vůdci strany byli až do roku 1920 marxisté (Zápotocký, Hybeš, Šmeral). Marxismu se ČSSD zřekla až na sjezdu 1930

4.11.2023 v 13:05 | Karma článku: 6.26 | Přečteno: 295 | Diskuse

František Stočes

Ocení prezident Pavel disidenty covidové totality?

Na covid-19 zemřelo (do 14. června 2023) celkem 6 940 000 lidí. Z toho bylo mj. 2 070 000 Evropanů, 1 600 000 Severoameričanů, 121 237 Číňanů (!!!) a 42 491 občanů ČR. (1)(2) Nejzávažnější otázkou je,

29.7.2023 v 17:04 | Karma článku: 27.98 | Přečteno: 1247 | Diskuse

František Stočes

Británie je zmatena nevysvětlitelným nárůstem úmrtnosti

Loni, zemřely bez jasného vysvětlení desítky tisíc britských obyvatel navíc, což vyvolalo poplach u britských zdravotníků. Guardian alarmoval o nadměrné úmrtnosti již v lednu a poznamenal,

19.5.2023 v 12:35 | Karma článku: 31.36 | Přečteno: 1106 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 26.62 | Přečteno: 487 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 298 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.78 | Přečteno: 521 | Diskuse
Počet článků 190 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2112

Publicista, externí komentátor někdejšího deníku Právo lidu. Člen ČSSD 1992-2018. Dřívější aktivity: Koordinátor družstevní skupiny při o.i. Alternativa zdola. Předseda o.s. Autentičtí sociální demokraté, vydavatel a šéfredaktor on-line měsíčníku NETSOCAN. (www.netsocan.cz).

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...